Recension – Det du vill men inte vågar

Publicerat: april 29, 2013 | Sparat under: Aktuella frågor,Ledarskap

Töive Kivikas är fysikdoktorn som sadlade om och blev företagsledare. Kivikas blev känd som mannen som räddade Studsvik med ett tusental anställda från nedläggning. Det du vill men inte vågar handlar om hur Kivikas  jordnära och chosefria ledarskap frigjorde dittills okänd kreativitet och kraft från människorna inom Studsvik, vilket gjorde att det nedläggningsdömda bolaget på några år förvandlades till en nyskapande vinstmaskin. De till synes enkla medel som Dr Kivikas använder är tyvärr inget som lärs ut på vare sig Handelshögskolan eller på de tekniska högskolorna: Högskolornas kurser om ledarskap handlar om hierarkier och rapporteringsvägar, men utvecklande ledarskap handlar snarare om grundläggande psykologiska faktorer som respekt, öppenhet, tillit, ärlighet, äkta engagemang och kanske viktigast av allt: Att människor vill bli sedda och få erkännande för sin kompetens och sina idéer. Företagsledare som äger självkänsla att låta andra ha rätt är rätt utrustade för modernt ledarskap. Kivikas anser att ledarens viktigaste roll är att fungera som katalysator och koordinator. Boken är också berättelsen om hur Kivikas som vd gång på gång tvingades stå upp och slåss för sin moderna syn på företagsledning, som inte passade in i den föråldrade syn på organisation och företagsledning som än i dag råder inom stora delar av sveriges industriella etablissemang. Under ett decennium avverkade Kivikas som vd inte mindre än 10 styrelseordföranden. Det du vill men inte vågar är boken som borde läsas av alla som vill utveckla sitt ledarskap. För konservativt och hierarkiskt lagda industrialister rekommenderar jag istället ytterligare fördjupning inom Methods-Time Measurement (MTM, 1948). Eller varför inte Taylors tidsstudier från slutet av 1800-talet?

Djursholm den 29 april 2013

Arne Weinz Författare till boken ”Den snabbaste vägen”